Raafcraft - Survival en Zelfredzaamheid - The Bushcraft Way

Aanbevolen boeken

Survival algemeen

Dit boeiende en alomvattende handboek is een onmisbare hulp om te kunnen overleven in de wildernis en in elk klimaat, op land of op zee, voor kampeerders, trekkers en zeilers en verder voor iedereen die zich bezighoudt met outdooractiviteiten.

Recensie(s)

Nog steeds het meest uitgebreide handboek over survival dat in de Nederlandse taal verschenen is. Het is geschreven voor een Britse elite-eenheid en daardoor bevat het meer extreme informatie over wat te doen in noodgevallen dan andere uitgaven op dit gebied. Het boek bestaat uit overzichtelijk ingedeelde hoofdstukken die in heldere taal en voorzien van zwart-witte en gekleurde tekeningen uitleg verstrekken. Aan de orde komen: Essentiele zaken, Strategie, Klimaat en terrein, Voedsel, Kampeertechnieken, Aanwijzingen interpreteren, Onderweg, Gezondheid, Overleven op zee, Redding en Rampen. Het geheel wordt besloten met een nuttig register. Wie denkt iets uit dit boek te kunnen gebruiken, zal dat voor zijn vertrek bestudeerd moeten hebben, want het is met zo'n 800 gram te zwaar om mee te nemen. Niet voor niets bestaan er ook verkleinde en beknoptere edities.

Bron: bol.com

Lees meer

Flora

Eindelijk is het in het Nederlands verschenen, de vertaling van Essbare Wildpflanzen. Onmisbaar, volledig, makkelijk hanteerbaar, deskundig en helder in tekst en uitleg. Een uitkomst voor iedereen die de volgende stap naar het eten van “onkruid” uit eigen tuin en in het wild voorkomende groenten wil zetten. Een beter boek is momenteel niet te krijgen. Van harte aanbevolen! U moet weten dat we al geruime tijd gebruik maken van Essbare Wildpflanzen – het Duitstalige boek. Het hoort tot de selectie van standaardwerken die binnen handbereik liggen. Moeten we dan nog meer vertellen? We zijn blij dat het ook in het Nederlands is verschenen, zodat het nu binnen ieders handbereik is. Want het is goed. Ontzettend goed. Van harte aanbevolen. Dit boek leert ons wat er allemaal aan eetbaars in onze tuinen – en in het wild – groeit, wat de voedingswaarde is en ook de heilzame stoffen. Je gaat heel anders naar de natuur kijken. Marion de Kort c.s. vertaalde het in het Nederlands. En het is prachtig geworden. Die lof treft dus het hele team, want het betreft niet alleen vertalen, ook omzetten naar de Nederlandse en Belgische biotopen. Je zou denken dat het een 1:1 kopie is, bijna op de bladzijde nauwkeurig. Maar er zijn wel verschillen, want bepaalde planten komen hier wel voor en niet in Duitsland – of andersom.

Bron: mergenmetz.nl

Lees meer

Dit boek bevat beschrijvingen van 100 verschillende gevaarlijke planten. De meesten daarvan zijn te vinden in onze vaderlandse natuur, anderen worden vaak achteloos in een tuin aangeplant vanwege hun aantrekkelijke verschijning, terwijl weer anderen zich in als onschuldig ogende kamerplant in onze directe omgeving bevinden of zelfs als 'veilig'medicijn worden gebruikt. Dit boek is ook een poging om de moderne mens opnieuw bewust te maken van de kracht van de natuur. Vaak zijn planten in de juiste dosis een heilzaam medicijn, maar de natuur is wispelturig waardoor die juiste dosis maar lastig kan worden bepaald. Juist daarin schuilt het gevaar want een overdosis kan al snel leiden tot tal van vergiftigingsverschijnselen. Het overgrote deel van de beschrijvingen van de 100 gevaarlijke planten in dit boek zijn eerder alswekelijkse column gepubliceerd in de regionaal verschijnende Harlinger Courant. Fred de Vries (1959) is auteur en heeft een aantal succesvolle boeken gepubliceerd, waaronder 'Storm in je Hoofd - Handboek PDD-NOS'en'Tornado - Handboek ADHD'.

Recensie(s)

Het is vaak moeilijk om antwoord te geven op de vraag wat nu eigenlijk giftige planten zijn. Zo zullen weinigen vermoeden dat aardappels, tomaten en bonen giftig te noemen zijn. Dit betekent dat de giftigheid van de plant afhangt van de ingenomen hoeveelheid. Het is zoals de Zwitserse arts Theophrastus Paracelsus (1493-1541) het formuleerde: slechts de dosis maakt het gif. De gevaarlijke bestanddelen zijn vaak niet gelijk over de hele plant verdeeld. Ook worden zwaar giftige planten, of delen daarvan, geoogst voor de farmaceutische industrie en in extreme verdunningen op de markt gebracht. Giftigheid is dus een relatief begrip. Dit boek beschrijft, in alfabetische volgorde, honderd min of meer giftige planten, zowel in- als uitheems. Van iedere beschreven soort wordt ingegaan op de floristische historie, de mate van giftigheid en de gebruiksmogelijkheden. Het geheel is voorzien van kleurenfoto's, vrij klein, maar van goede kwaliteit. Een literatuuroverzicht of register ontbreekt. Deze uitgave is niet geschikt als een determinatiegids. Eerder verscheen de inhoud van dit boek als wekelijkse column in de 'Harlinger Courant', en op de blog van de auteur waar nog meer soorten worden vermeld (van de soorten uit het boek slechts een verkorte versie). Kleine druk.

Niek van der Worff

Bron: bol.com

Lees meer

Natuur algemeen

Dit boek nodigt uit om zelf op onderzoek te gaan in de natuur. Je leert hoe je wilde planten en dieren kunt herkennen, hoe een natuurgebied in elkaar zit, maar ook hoe jezelf eenvoudig veldwerk en veldonderzoek kunt doen. Kortom: alle basiskennis bij elkaar die je nodig hebt om een goede veldbioloog te worden. - basiskennis over natuur in Nederland, natuurbeheer & beleid, geschiedenis van de biologie en moderne veldbiologie - ecosystemen, abiotische factoren, landschappen, grondsoorten en aquatische kringlopen, bedreigingen - waarneming, inventarisatie, monitoring en andere typen veldonderzoek - algemene en herkenbare groepen en soorten zoogdieren, vogels, insecten, vissen, amfibieen en reptielen en planten in Nederland - veld)kenmerken, leefwijze, habitat en herkenning - rijk geilustreerd met kleurenfoto's en tekeningen Het perfecte basisboek voor veldbiologie. Past in de excursietas van elke natuurliefhebber en beginnend veldonderzoeker. Geschreven door enthousiaste NJN's van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie. Trefwoorden: natuur, landschap, veldwerk, veldonderzoek, veldbiologie, natuuronderwijs, natuureducatie, Nederland, flora, fauna, soorten, planten, dieren, landschappen, natuurstudie, natuurhistorie, ecologie, natuurbeheer, natuurbescherming, natuurwerk, biologie, ecosystemen, natuurgids, veldgids

Recensie(s)

In deze populair-wetenschappelijke uitgave wordt door diverse auteurs, elk vanuit hun eigen discipline, inzicht gegeven in ecologische veldbiologie in Nederland. Na een goed gefundeerde inleiding wordt ingegaan op tal van abiotische factoren, landschappen, grondsoorten en aquatische kringlopen. Dit alles binnen het kader van diverse ecosystemen. Per hoofdstuk worden algemeen herkenbare zoogdieren, vogels, insecten, vissen en planten nader toegelicht. De meerwaarde van dit boek berust op het feit dat alle soorten systematisch per ecologische groep worden weergegeven. Dit vergemakkelijkt onderzoek en determinatie. Zaken als: soortbeschrijvingen, status, verspreiding en biologische kenmerken worden vakkundig in woord en beeld belicht. Dit feit maakt deze uitgave toegankelijk voor een breed publiek met interesse in biologie, ecologie en natuurbescherming. Het geheel is voorzien van kleurenfoto's, tabellen, craniale tekeningen en een zeer compleet literatuuroverzicht. Soms wordt er iets te gortig met het vakjargon omgesprongen, terwijl het boek geen verklarende woordenlijst kent.

Niek van der Worff

Bron: bol.com

Lees meer

Bushcraft algemeen

Ray Mears is well known to millions of television viewers through his acclaimed series Tracks, Ray Mears World of Survival and Ray Mears Extreme Survival. Now, based on the bestselling Bushcraft, he has created a handy portable compendium of vital survival skills and wisdom from around the world. Packed with essential wilderness techniques, this book is an invaluable companion on any expedition.

Bron: bol.com

Lees meer

Eindelijk is het zover! Het eerste Nederlanstalige Bushcraft handboek is er. Geschreven en uitgegeven door Rene Nauta en Beke Olbers, de eigenaren van EXTRA survival & bushcraft.

EXTRA survival & bushcraft is al sinds 1997 actief in het organiseren van vele bushcraft cursussen. De enorme schat aan kennis en ervaring hebben Rene en Beke nu gebundeld in een geweldig Bushcraft Handboek.

Het boek bevat een duidelijke en begrijpelijke uitleg over alle basisvaardigheden voor Bushcraft. De onderwerpen vuur, bivak, water, eten, tracking, bruikbare planten en op stap komen uitgebreid aan bod.

Je krijgt in dit boek antwoord op vragen als:
Hoe maak ik een vuur Hoe bouw ik een onderkomen Hoe zuiver ik water Welke planten, knollen, wortels, paddestoelen, vruchten, en noten zijn eetbaar Hoe maak ik buiten lijm Waar moet ik aan denken als ik een trektocht wil gaan maken en nog veeeel meer! Het boek is bedoeld voor zowel beginnende als gevorderde Bushcrafters en liefhebbers van vele vormen van natuurbeleving. Het helpt je om je buiten nog meer thuis te voelen en nieuwe inzichten te krijgen over de natuur om je heen.

Bron: bol.com

Lees meer

'Even the intrepid Bear Grylls could learn a trick or two from this book' The Times The ultimate guide to what the land, sun, moon, stars, trees, plants, animals, sky and clouds can reveal - when you know what to look for. Includes over 850 outdoor clues and signs. This top ten bestseller is the result of Tristan Gooley's two decades of pioneering outdoors experience and six years of instructing, researching and writing. It includes lots of outdoor clues and signs that will not be found in any other book in the world. As well as the most comprehensive guide to natural navigation for walkers ever compiled, it also contains clues for weather forecasting, tracking, city walks, coast walks, night walks and dozens of other areas.

Bron: bol.com

Lees meer

With clear instructions, extensive use of diagrams and a color photo supplement, this comprehensive reference includes all the practical skills and knowledge essential to survive and enjoy the wilderness.

Bron: bol.com

Lees meer

Tracking

Tracking is an art form as well as a skill. But it is an art that can be taught and a skill that can be acquired. Cleve Cheney, a master at tracking both animals and humans, defines tracking as “learning to use all your senses to monitor your surroundings and to make logical and realistic deductions from what you have observed.” He has brought together a massive amount of information on the how, when, and where of tracking.

Bron: amazon.com

Lees meer

Navigatie

Navigatie is de kunst van het plannen en volgen van een route. Plaatsbepaling, koers en (on)gunstige factoren onderweg spelen daarbij een belangrijke rol. Het ultieme navigatiehandboek legt alles over navigatie tot in detail uit, inclusief informatie over navigatiesystemen. Het ultieme naslagwerk voor wandelaars, off-the-roadrijders en buitensporters.

Recensie(s)

De auteur Lyle Brotherton heeft jarenlange ervaring als navigatiespecialist en reddingsmedewerker samengevat in deze gids. Hij beschrijft de meest uiteenlopende technieken om te kunnen overleven in verschillende omstandigheden. Dit rijk geïllustreerde boek laat stapsgewijs zien hoe je vanuit een vrijwel hopeloze situatie toch nog jezelf in veiligheid kan brengen. Hoe kan je de omgeving lezen? Hoe navigeer je in bergen? Hoe doorloop je een relocatieprocedure en welke (specialistische) spullen dien je minimaal als basisuitrusting te hebben? Deze en vele andere tips en weetjes passeren de revue. Deze complete overlevingsgids is onmisbaar voor iedereen die veilig wil thuiskomen na een (avontuurlijke) tocht.

Drs. Can Kumru

Bron: bol.com

Lees meer

EHBO

First published in 1992, Wilderness & Travel Medicine has been a staple of the emergency first-aid kits sold worldwide. With this fourth edition, Mountaineers Books and Adventure Medical Kits have partnered to release an updated, standalone reference for anyone who ventures away from civilisation. Topics covered include everything from CPR, shock, and fractures to head, eye, and dental injuries, poisonous reactions, frostbite, hypothermia, heat illness, and much, much more. Throughout the text, sidebars provide useful and improvised techniques for specific injuries. In addition, there is When to Worry advice explaining how to tell if an injury is advancing in severity, despite attempts to arrest or slow down dangerous symptoms. The author Eric Weiss, MD is a nationally recognised expert in wilderness medicine. It covers both illnesses and injuries. It includes improvised techniques for when medical supplies aren't on hand. Every section has been updated and new illustrations added to this edition.

Bron: bol.com

Lees meer

Hikers, skiers, climbers, hunters, fishermen, bicyclists, and lost children -- all are potentially at risk of hypothermia or other cold injuries including frostbite and trenchfoot. Cold water immersion is also a major cause of death in boating accidents. Yet as shown in anecdotes from the updated second edition of Hypothermia, Frostbite, and Other Cold Injuries, many people have died unnecessarily, succumbing to cold effects long before hypothermia sets in. This compact, comprehensive book covers the causes and effects of hypothermia and other cold injuries, and tells how to prevent, recognize, and treat them. Included is coverage of how the body loses heat and the latest rewarming techniques such as thermal wraps. This edition has added chapters on cold water drowning and covers additional cold injuries from Raynaud's phenomenon to cold-induced asthma. You'll also find strategies for cold-weather survival, plus safe practices for working on the ice and ice water escape and rescue techniques.

Bron: Mountaineers books

Lees meer

Scouting

The best and most useful skills you should have learned but never got around to, or once knew but have now forgotten...This is the outdoor handbook brought to you by the people who wrote the rules' - Bear Grylls, Chief Scout. Do you know how to build an altar fire? Read a compass or navigate by the stars? Could you construct and steer a raft across a river? Tie a reef knot - or send a message using Morse code? All these and many, many more are included in this incredibly detailed guide to everything you could ever need to know about outdoor adventure. Whether you're a seasoned adventurer looking to brush up on your skills or a complete beginner wanting to find a good starting point, this book is for you.

Bron: bol.com

Lees meer

Bergsport en touwtechnieken

Hét boek voor startende en meer ervaren bergwandelaars. Iedereen die van uitgestrekte natuur houdt, trekt vroeg of laat de bergen in. Als bergwandelaar kan je echter worden geconfronteerd met onverwachtse situaties die om snelle, verstandige beslissingen vragen. Een gewaarschuwd bergliefhebber is er twee waard! Hoe word ik bergwandelaar? biedt je de nodige achtergrondinformatie om op een veilige én comfortabele manier de bergen in te trekken. Aan de hand van praktische tips over het kiezen van een bestemming, tochtvoorbereiding, materiaal, voeding, oriëntatie... helpt dit boek je om je goed voor te bereiden en verstandig te reageren op problemen, maar bovenal om de bergen actief te beleven én te genieten van de omgeving en alle fauna en flora rondom. Verder biedt dit boek ook verhalen van startende en meer ervaren bergwandelaars, die vertellen over de romantiek én de risico's onderweg. Kortom, een allround gids voor elke bergwandelaar, met een stappenplan voor de beste voorbereiding, boordevol leuke weetjes, handige lijstjes en zelfs een heus alpien woordenboek in vier talen. Zet de stap van beleving naar belevenis aan de hand van de honderden praktische tips in dit boek.

Recensie(s)

Een uitstekend handboek voor beginnende én (ver)gevorderde bergwandelaars in onvervalst Vlaams; qua inhoud is het boek op de Nederlandse en Belgische markt afgestemd door middel van verwijzingen naar relevante organisaties in beide landen. Het behandelt letterlijk alle aspecten van het bergwandelen zeer deskundig: van looptechniek tot tochtenplanning en van ecologie tot voetverzorging en EHBO. Het boek staat boordevol kleurenfoto's. Het boek is uniek in zijn soort en het beste dat er op dit moment op de Nederlandstalige markt is.

Noes Lautier

Bron: bol.com

Lees meer

Het Groot handboek bergsport is een ambitieus en uitermate compleet werk voor iedereen die de rotsen en bergen van deze wereld wil trotseren, van de beginnende bergwandelaar tot de doorgewinterde alpinist. Werkelijk elk aspect van deze fantastische en tot de verbeelding sprekende sport komt in dit ultieme naslagwerk aan bod, waaronder: - Bergwandelen en trekking - de basics, van het op de juiste manier inpakken van de rugzak en het opzetten van de tent tot de weersomstandigheden in de bergen en kaartlezen - Rotsklimmen - van veilige zekertechnieken tot big wall-klimmen - Winterklimmen - van het voorspellen van sneeuwstormen tot het kiezen van de geschikte stijgijzers en ijsklimmen - Alpinisme - van de etiquette in de berghut tot het belang van snel klimmen op langere routes - Toerskiën en sneeuwschoenwandelen - van het kiezen van de juiste ski's tot het zoeken naar de beste sneeuw - Expedities naar afgelegen gebieden - financiering en vergunningen, het selecteren van gidsen en dragers, en de talrijke uitdagingen onderweg. Auteur en IFMGA-gids Alun Richardson bundelt in dit unieke werk meer dan twintig jaar aan kennis en ervaring en brengt deze schat aan informatie op een persoonlijke en vlot leesbare manier over. Dit alles wordt verduidelijkt aan de hand van meer dan 200 technische tekeningen en een reeks inspirerende foto's van de meest indrukwekkende bergen ter wereld.

Recensie(s)

Opmerkelijk handboek over de bergsport waarin letterlijk alle facetten van deze sport aan bod komen. Behandeld worden bergwandelen en trekking, rotsklimmen, winterklimmen, alpinisme, toerskien en sneeuwschoenwandelen en expedities naar afgelegen gebieden. De auteur heeft op alle gebieden waarover hij schrijft, zelf veel ervaring. Hij heeft een ongelofelijke hoeveelheid zinnige en ter zake kundige info in een boek bijeen weten te vergaren. Er staan bovendien veel tips van gediplomeerde berggidsen in. Niet alleen de technische kant komt aan bod, maar ook de mentale de de ethische. Een van de weinige minpuntjes: Engelsen hanteren in sommige gevallen andere klim- en veiligheidstechnieken dan bij de Nederlandse bergsportvereniging gangbaar is. Elke bergsporter, ongeacht de tak van de bergsport die hij beoefent, kan veel van dit boek leren. Geillustreerd met veel kleurenfoto's en zwart-wittekeningen; kleine druk. Met register.

Noes Lautier

Bron: bol.com

Lees meer

Dit boekje is het standaardwerk voor de Nederlandse en Belgische bergbeklimmer op het gebied van touwtechnieken en zekeringsmethoden. Alle technieken en methoden die volgens internationale regels als beste en veiligste uit de bus komen, worden in dit boek behandeld. Het handzame formaat en de weervaste uitvoering maken het mogelijk dit boek in de rugzak mee te nemen. _ Alle touwtechnieken _ Vele stapsgewijze tekeningen _ Korte heldere beschrijvingen _ Veel aandacht voor veiligheid _ Ideaal om mee te geven _Geschreven door een specialist.

Recensie(s)

'Rugzakeditie' van 'Handboek touwtechnieken voor de bergsport. In dit boek worden alle voor de bergsport belangrijke touwtechnieken behandeld. De tekst is helder en nauwkeurig en voor eenieder toegankelijk. Buitengewoon geslaagd zijn de vele kleurrijke tekeningen, onmisbaar voor een boek als dit. Samen met het handzame formaat en een soepele plastic omslag levert dat een boekje op dat een echte verrijking is van de Nederlandstalige instructieboeken voor de bergsport. Deze druk is geheel herzien en aangepast aan de nieuwste ontwikkelingen.

R. Weijdert

Bron: bol.com

Lees meer